ویناپرس – جهان مسیری طولانی را برای ایجاد شهرهای دوچرخه محور در پیش دارد. در پنج سال گذشته علاقه به دوچرخه سواری در بین مردم افزایش یافته و بسیاری کشورها در حال توسعه زیرساختهای مورد نیاز دوچرخهسواران هستند. این تمام ماجرا نیست بلکه عوامل دیگری از جمله سرانه استفاده از دوچرخه، مقدار سفرهایی که با این وسیله انجام میشود، حمایت از دوچرخهسوارها، امکانات و از همه مهمتر درک ایمنی و برنامههای اشتراکی، یک شهر را برای حامیان دوچرخه ایدهآل و قابل پذیرش میکند. هم اکنون ۱۰شهر برتر جهان با تحقق این استانداردها در صدر جدول طرفداران این شیوه از حمل و نقل پاک قرار دارند و به نظر میرسد تا پایان سال ۲۰۲۱ تا دوبرابر افزایش مییابد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وینا پرس، برترین شهرهای دوستدار دوچرخه به قرار زیر است:
۱۰ – شیکاگو
این شهر راههای طولانی بسیاری دارد و به همان اندازه دوچرخهسوار. شهرداری برای تشویق مردم به دوچرخه سواری و استفاده کمتر از اتومبیل، ۱۷۰ کیلومتر مسیر ویژه و البته کاملاً حفاظت شده برای دوچرخه سوارها ایجاد کرده و از سال ۲۰۱۷ آن را به پروژه حمل و نقل پیوندی موسوم به Loop Link متصل کرده است. در این پروژه شیکاگو به عنوان اولین شهر ایالات متحده با شبکهای از خطوط دوچرخه احاطه شده و تا مرکز شهر امتداد یافته است. شهرداری شیکاگو تاکنون ۱۲میلیون دلار برای ایجاد و توسعه زیرساختهای دوچرخه سواری هزینه کرده است.
۹ – شانگهای چین
بیشتر شهرهای چین با وجود طرحهای بازدارنده آلودگی هوا همچنان جزء آلودهترین شهرهای جهان محسوب میشوند، از این رو بعید به نظر میرسد کسی امکان دوچرخه سواری داشته باشد. ولی در کمال تعجب باید گفت در این کشور،۴۳۰ میلیون نفر مالک دوچرخه هستند و تعداد زیادی به صورت اشتراکی دوچرخه سواری میکنند.
شانگهای همراه با پکن بزرگترین جمعیت دوچرخه سواران جهان را به خود اختصاص دادهاند و تقریباً نیمی از مسافرتهای شهری با این وسیله انجام میشود. از سوی دیگر شانگهای دارای بیشتری تعداد سفر با دوچرخه در جهان است. شهرداری، دولت و سازمانهای غیرانتفاعی در حال توسعه زیرساختهای مورد نیاز دوچرخه سواران هستند. از مسیر ایمن گرفته تا پارکینگ و تعمیرگاه اختصاصی.
۸ – بارسلون اسپانیا
مسئولان شهر بارسلون متعهد شدند سرعت ترافیک را در اکثر مناطق تا ۳۰ کیلومتر کاهش و در مقابل زیرساختهای مورد نیاز برای دوچرخه سواری را افزایش دهند. برنامه دوچرخه سواری بارسلون قرار است در آینده به یک برنامه جامع و جهانی تبدیل شود. مسئولان این شهر از تمام ابزارها استفاده میکنند و امیدوارند تا چندسال دیگر تعداد دوچرخه سواران و سفر با دوچرخه رشد چشمگیری پیدا کند.
۷ – مونترال کانادا
آب و هوای سرد این شهر که در بیشتر روزهای سال حاکم است، نتوانسته از تعداد دوچرخه سواران مونترال بکاهد. این شهر مرکز دوچرخه سواری کانادا است و سالانه جشنوارههای متعددی با موضوع دوچرخه برگزار میشود که خود تبدیل به یک جاذبه مهم برای جذب گردشگر شده است.
مونترال ۴۵۰ کیلومتر مسیر اختصاصی برای دوچرخه سواری دارد که از این مقدار ۲۴۵ کیلومتر آن برای دوچرخه سواری ایمن در نظر گرفته شده است و به صورت خاص از دوچرخه سوارها محافظت میکند.
۶ – مالمو سوئد
مالمو یک شهر ویژه و منحنی شکل است؛ شهرداری برای رفع خطرات معمولی از تکنولوژیهای مختلفی مانند سیستم سنسور تقاطعها و هشدار دهندههای مختلف استفاده میکند. هدف این است که رانندگان از وجود دوچرخه سواران آگاه شوند و در صورت نیاز، به موقع واکنش نشان دهند.
این شهر ۴۸۵ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد و در عین حال رکورددار سفرهای شهری با دوچرخه در کشور سوئد است زیرا تقریباً ۳۰ درصد ترددهای روزانه مردم با این وسیله نقلیه پاک انجام میشود.
۵ – آنتورپ بلژیک
اهالی بلژیک در مورد دوچرخه سواری بسیاری جدی هستند. حدود ۹ درصد کل سفرها در این کشور با دوچرخه است. آنتورپ بیش از دیگر شهرهای اروپا پارکینگ، خطوط اختصاصی و برنامه برای حمایت از دوچرخه سواران دارد.
همچنین در این شهر ورود اتومبیل به تعداد زیادی از خیابانها ممنوع است تا عبور مطمئن دوچرخه سواران و عابران پیاده تضمین شود. مردم و گردشگران با استفاده از این مسیرها میتوانند به خارج از شهر بروند و جاذبههای شناخته شده این منطقه را به خوبی تماشا کنند.
۴ – استراسبورگ فرانسه
استراسبورگ بزرگترین شهر فرانسه نیست اما چشم نواز است و با وجود دوچرخه سوارهای بسیار، زیبایی آن دوچندان شده است. مسئولان شهری امیدوارند تا سال ۲۰۲۵ تعداد سفرهای روزانه با دوچرخه را تا ۲۰درصد افزایش دهند.
برنامهریزیها برای تحقق این هدف آغاز شده است تا دوچرخه سواران بدون هیچگونه نگرانی از یک طرف شهر به سوی دیگر آن سفر کنند. عبور خودروها در بخشی از شهر ممنوع است تا دوچرخه سوارها با آسودگی بیشتری تردد کنند.
جالب اینکه اجاره دوچرخه در استراسبورگ ارزان است و فقط با پرداخت ۶ یورو در روز امکان پذیر میشود. بسیاری از مردم سیستم دوچرخه اشتراکی را مقرون به صرفه میدانند و روزانه از آن استفاده میکنند. در حال حاضر ۵۶۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در استراسبورگ وجود دارد که از ۳۶۰ خیابان عبور میکند.
۳ – مونیخ آلمان
خیلیها آلمان را با اتومبیل و رانندگی در بزرگراههای بدون محدودیت سرعت میشناسند اما ویژگی دیگر این کشور وجود مسیرهای فوق العاده عالی برای دوچرخه سواری است.
مونیخ بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری دارد و از سوی دیگر برای حفظ ایمنی دوچرخه سوارها سرعت مجاز اتومبیلهای عبوری در مسیرهای درون شهری به ۳۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. در این شهر ۱۸درصد سفرهای روزانه با دوچرخه انجام میشود.
۲ – آمستردام هلند
بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه دوچرخه و یک شبکه بینظیر از مسیرهای ویژه دوچرخه سواری. همین باعث شده تا ۴۰درصد سفرهای روزانه اهالی آمستردام بوسیله دوچرخه انجام شود. در حقیقت باید گفت: دوچرخه پایه و اساس اولیه حمل و نقل شهری آمستردام است و از کودکان و دانش آموزان گرفته تا بزرگسالان و شاغلان همگی از دوچرخه استفاده میکنند.
این شهر نسبتاً کوچک ۴۰۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخهسواری دارد و حتی در خیابانهایی که مسیر خاصی برای دوچرخه در آنها پیش بینی نشده است باز هم تعداد دوچرخهها بیشتر اتومبیلها است.
۱ – کپنهاگ دانمارک
این شهر بهترین انتخاب برای دوچرخه سواری است و دسترسی دوچرخه سواران به نقاط مهم شهر با سهولت زیادی انجام میشود. در کپنهاگ ۵۰۰ کیلومتر مسیر ویژه و ۲۸ بزرگراه دوچرخه سواری وجود دارد و مردم بدون هیچ مشکلی با سرعت و اطمینان قابل قبولی از یک طرف شهر به سوی دیگر آن میروند.
شگفت انگیزتر اینکه تقریباً نیمی از جمعیت شهر هر روز در حال دوچرخه سواری هستند. مسئولان شهر برنامههای ویژه و مستمری برای حمایت از دوچرخه سواران دارند و برای توسعه و بهبود زیرساختها بیوقفه تلاش میکنند. شعار شهرداری کپنهاگ این است: «باید امکان دوچرخه سواری مطمئن برای دهههای آینده باقی بماند.»
انتهای پیام
- نویسنده : محمد جواد نعمتی
Friday, 22 September , 2023