رصد لکه‌های خورشیدی و عکاسی از آن با استفاده از تلسکوپ 8 اینچی بازتابی در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران انجام شد.

ویناپرس – رصد لکه‌های خورشیدی و عکاسی از آن با استفاده از تلسکوپ ۸ اینچی بازتابی در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری ویناپرس به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک، امیرحسین چیذری مدیر مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، با اعلام این خبر اظهار داشت: رصد لکه‌های خورشیدی و عکاسی از آن توسط کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، سعید حسینمردی صورت گرفت.

او با بیان اینکه لکه خورشیدی رویدادی موقت بر سطح خورشید است گفت: این پدیده به‌ صورت لکه‌هایی تاریک‌تر از نواحی اطراف آنها به‌ وسیله فعالیت‌های شدید شار مغناطیسی که مانع از انتقال گرما می‌شود به وجود می‌آید. این لکه‌ها به علت کاهش درجهٔ حرارت سطح خورشید در آن ناحیه‌ها شکل می گیرد. لکه‌های خورشیدی دارای قطرهایی به ابعاد ۱۶ کیلومتر (۱۰ مایل) تا ۱۶۰ هزار کیلومتر (۱۰۰ هزار مایل) هستند و بزرگ‌ترین آن‌ها بدون تلسکوپ هم قابل مشاهده است.

حسینمردی کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران و ثبت کنندۀ این پدیده اظهار داشت: لکه خورشیدی، در هنگام ظاهر شدن از فعالیت‌های شدید مغناطیسی، میزبان آثار دیگری مانند تاج‌های خورشیدی و رخدادهای قطع ارتباط نیز هستند. بیشتر شراره‌های خورشیدی و پس‌زنی توده تاج، سرچشمه در فعالیت‌های مغناطیسی پیرامون منطقه گروه‌های لکه قابل رؤیت خورشید دارند. پدیده‌های مشابهی که به‌طور غیرمستقیم در ستاره‌ها نیز رصد شده‌اند عموماً لکه‌های ستاره‌ای نامیده می‌شوند و در دو نوع روشن و تاریک اندازه‌گیری شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خورشید در حال حاضر زیاد لکه ندارد، لکه ای که توسط تلسکوپ مرکز علوم رصد و عکاسی شده لکه ای متوسط به اندازه کره زمین است و همانطور که گفته شد لکه‌ها از اندازه کوچک شروع می شوند تا به اندازه ای که حتی با چشم بدون تلسکوپ ولیکن با فیلتر قابل مشاهده است.ضمنا لکه های خورشیدی اگر تعدادشان زیاد شود طوفان خورشیدی ایجاد می شود.

حسینمردی تصریح کرد: عکاسی از این لکه خورشیدی توسط دوربین کانن ۶دی مارک۲ به همراه فیلتر مایلار ۸ اینچ با نوردهی ۱/۱۲۵ ثانیه انجام شده است.

قطر خورشید ۱۱۰ برابر قطر زمین، قطر لکه تقریباً ۰/۰۱ قطر خورشید، دما بر روی سطح خورشید حدود ۶ هزار درجه کلوین و بر روی لکه حدود ۴ هزار درجه کلوین و قطر لکه ۰/۰۰۶ قطر خورشید است.

انتهای پیام

  • نویسنده : الهام نیری