روابط عمومی به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباطي درون و برون سازماني، مسوولیت خطیری در برقراري، حفظ ارتباط مطلوب ميان اعضاي سازمان و تعامل سازنده با ذينفعان و به تعبيري جامعه دارد؛ به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش اين تعاملات اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

ویناپرس – روابط عمومی به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباطي درون و برون سازماني، مسوولیت خطیری در برقراری، حفظ ارتباط مطلوب ميان اعضای سازمان و تعامل سازنده با ذينفعان و به تعبيری جامعه دارد؛ به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش اين تعاملات اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

روابط عمومی‌ها با ارتباطات خود، نقش پل ارتباطی ميان تصميم‌گيران سازمان و ذينفعان را بر عهده دارند. اطلاع رسانی به موقع، شفاف‌سازی در خصوص  اخبار و وقايع داخل و خارج سازمان، انتقال درخواست‌های جامعه مخاطب به مسوولان ذيربط و بالعكس از جمله وظايف مهم اين بخش از سازمان است.

امروزه ارتباطات علاوه بر استفاده از شيوه‌های نوين و به روز ارتباطی مي‌تواند همچون ويترينی برای بيرون سازمان و تكيه گاهي قابل اعتماد براي كاركنان داخل سازمان باشد.  بیست و هفتم اردیبهشت‌ ماه روز جهانی روابط‌عمومی و ارتباطات، صرفا یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر كه آميزه آن با خلاقيت در جذب مخاطب و پيشبرد هر آن چه روابط عمومی امروزی، سكاندار آن است تاثيری شگرف دارد. زبان روابط عمومی، به عنوان زبان گويا و زبان ارتباط با افراد و مخاطبان شناخته مي‌شود، پس هر چه بهتر اين زبان را بشناسيم با محيط پيرامون خود بيش تر و كاربردی‌تر ارتباط برقراركنيم.

در سالیان اخیر با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، هر شهروند به یک خبرنگار، نویسنده یا حتی اگر با وسعت نظر بیش تر نگاه کنیم، به یک رسانه تبدیل شده است. با رسانه‌های جدید و ظهور ابزارهایی چون هنر دیجیتال و واقعیت مجازی، تولید محتوا و نشر آن به وفور و خیلی سریع انجام می‌شود و بدین ترتیب هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند صاحب یک رسانه باشد، در آن اثری از خود باقی گذاشته و یا حتی جریان و حرکتی نو را خلق کند و مخاطبان مختلف با زبان‌ها و فرهنگ‌های متفاوت را با خود همراه سازد.  با اين رويكرد در هر لحظه جای مخاطب و منبع خبر عوض می‌شود و سيال بودن فضای رسانه قالب دادن و جهت‌دهی به آن را با دشواری مواجه می‌سازد. از بین رفتن فاصله مکانی و افزایش بی‌سابقه توان انسان‌ها برای مبادله و مراوده با یکدیگر، فرایند هویت‌یابی جمعی افراد را دگرگون کرده و اين مهم از اقتضائات رسانه‌ای بودن اين فضاست. این تحولات اگرچه مایه ‌افزایش ارتباط افراد با فضاهای رسانه‌ای بوده، ولی کار رسانه‌ها و كانال‌های ارتباطی رسمی را دشوارترکرده است. چرا که با مشارکت مستقیم شهروندان در امور رسانه‌ای، تغییر سلایق و ذائقه‌های ایشان شتاب بیش‌تری مي‌يابد و هر رسانه‌ای ناچار است، خود را با گام‌های سریع آن هم‌قدم کند. پیمودن این مسیر، نیاز مبرمی به نوآوری و خلاقیت روزافزون و ارتباط مستقیم رسانه‌های حرفه‌ای با شکل‌های مردمی رسانه دارد كه هرگز نبايد از نگاه تيزبين اصحاب رسانه و كاركنان روابط عمومی مغفول بماند. 

بي ترديد ارتباطات در عصر نوين با پيدايش رسانه ديجيتال و تاثير گذاري بر شبكه سازي مجازی توانسته، قله‌های نوينی را در دنيای ارتباطات فتح كند و بر نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی،‌ تاكيد دارد. از اين رو آشنايی با اقتضائات روز و هم گامی با آن و به روز رسانی اطلاعات كاركنان و آموزش آن‌ها از اولويت‌هايی است كه بايد بدان توجه داشت. استفاده از ظرفيت كاركنان روابط عمومی برای انتقال و دريافت اطلاعات به مشتريان و تعامل بهتر و سريع‌تر در بستر كانال‌ها و شبكه‌های مجازی به همراه نظارت و استفاده از كارشناسان خبره هر حوزه می‌تواند اثرگذاری دوچندانی داشته باشد.

این نوع نگاه به دنیای رسانه و ارتباطات امروز بدان معناست که مسیری پر چالش و دشواری پیش روی ماست، اما بی‌شک فرصت‌های تازه‌ای را نیز پدید خواهد آورد که باید آن‌ها را غنیمت شمرد و برای رسیدن به چشم اندازهای پيش‌رو به کار گرفت.

نویسنده:

احد ميرزايی، مدير ارتباطات و امور بين الملل گروه صنعتی ايران خودرو

انتهای پیام