ویناپرس – امروزه ارتباطات به جز مهم زندگی انسانها تبدیل شده است و هیچ کس نمیتواند بدون برقراری ارتباط با دیگران آسوده خاطر باشد. آموزش، کسب و کار، تولید ثروت و توسعه به شکل مستقیم و غیرمستقیم به حوزه ارتباطات و زیرساختهای ارتباطی وابسته است، موضوعی که شرکت مخابرات ایران با ۷۰ سال سابقه تامین آن را برعهده دارد.
محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات ایران به خبرنگار پایگاه خبری ویناپرس گفت: حدود ۷۰ سال از ملی شدن شرکت مخابرات میگذرد و ۵۰ سال است که این شرکت ثبت شده است. از سال ۸۸ نیز با ورود مخابرات ایران به بورس این شرکت خصوصی شد.
وی با اشاره به تنوع خدمات و کاربران محصولات ارتباطی این شرکت اظهار داشت: حوزه فعالیت شرکت مخابرات ایران تلفن ثابت، اینترنت ثابت، اینترنت همراه و بسترهای دیتای شبکه تلفن همراه است. در حال حاضر ۲۷ میلیون مشترک فعال از سرویس تلفن ثابت استفاده میکنند و حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار پورت دیتا برای مشتریان خانگی، تجاری و اپراتورها دایر شده است. در بخش تلفن همراه بالغ بر۷۰ میلیون سیم کارت فعال داریم که خدمات دیتا بر روی آنها ارائه میشود.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه «ارتباط فراگیر» استراتژی این شرکت در ارائه بدون محدودیت خدمات و سرویسهای مخابراتی به کل کشور است خاطرنشان کرد: برتری ما نسبت به دیگر اپراتورها آن است که به شکل فراگیر در تمام نقاط کشور حضور داریم و ارتباطات متنوع، پایدار و باکیفیت را برقرار میکنیم، از سوی دیگر تامین زیرساختهای مورد نیاز اپراتورهای همراه و ثابت را برعهده داریم.
بیدخام، برقراری ارتباطات مخابراتی ۵۱ هزار روستا را افتخار ملی دانست و در ادامه از سهم ۵۰درصدی این شرکت با اپراتورهای FCP در بازار اینترنت کشور خبر داد.
* ارائه خدمات باکیفیت روی بستر فیبر نوری
وی با تاکید بر توسعه شبکه فیبرنوری کشور در راستای افزایش کیفیت ارتباطات، ارتقای پهنای باند و بهبود سرویسهای کاربردی گفت: حدود ۱۷۰ هزار کیلومتر شبکه فیبرنوری در کشور ایجاد شده است و توسعه آن بیوقفه ادامه دارد. فیبرنوری علاوه بر افزایش ضریب امنیت ارتباطات در مقایسه با کابلهای مسی از هزینه نگهداری و پشتیبانی کمتری برخوردار است.
این مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران با قدردانی از همه فعالان عرصه ارتباطات خاطر نشان کرد: شرکت مخابرات مانند بسیاری از بخشهای خدماتی و تولیدی کشور تحت تاثیر فشارهای داخلی و خارجی به ویژه تحریمهای ناجوانمردانه قرار دارد ولی با اتکا به توان داخلی توانسته روی پای خود بایستد و ارتباطی پایدار را برای کشور تامین کند.
وی افزود: بزرگترین مشتری صنایع و تولیدکنندگان حوزه ارتباطات شرکت مخابرات ایران است. بدون تردید اگر بخواهیم توسعهای داشته باشیم به طور حتم از توان صنایع و شرکتهای داخلی استفاده میکنیم.
* سنگینی کرونا بر دوش شبکه مخابراتی کشور
بیدخام به اقدامات شرکت مخابرات ایران در دوران شیوع پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: از بهمن ۹۸ و همین طور در سال ۱۳۹۹ به سبب شیوع کرونا مدارس و دانشگاهها تعطیل و کسب و کارها محدود شدند و مردم بیشتر زمان خود را در خانهها سپری کردند. این مساله بار شبکه مخابراتی را سنگین کرد؛ در نتیجه ضروری بود سرویسهای ارتباطی پایدار برای تمامی کاربران اعم از مشتریان خانگی، تجاری و اپراتورهای بزرگ تامین شود. این روند به سبب تداوم فعالیتهای آنلاین مدارس، دانشگاهها و رونق کسب و کارهای اینترنتی همچنان ادامه دارد.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با بیان محورهای عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: بنا داریم با تجدید نظر در رویکردهای مرتبط با حوزه مشتریان توجه بیشتری به مسایل کیفی داشته باشیم. سیاست شرکت مخابرات در سال جاری افزایش خدمات روی بستر فیبرنوری است و تا امروز استقبال خوبی از این سرویس به ویژه در اماکن و مجتمعهای تجاری و مسکونی به عمل آمده است. اقدام بعدی ارائه خدمات باکیفیتتر به اپراتورها و شرکتهای FCP است.
* زیان شرکت مخابرات به دلیل عدم تغییر تعرفهها
بیدخام، از زیان شرکت مخابرات به دلیل عدم تغییر تعرفهها گفت و در ادامه به خبرنگار ویناپرس اظهار داشت: با توجه به افزایش چشمگیر تورم، رشد قیمت حاملهای انرژی و هزینههای خدماتی، نرخ تعرفههای تلفن ثابت که برای ۱۵ سال بدون تغییر مانده است این شرکت را در حوزه تامین منابع با ضرر و زیان و مشکلات عدیده مواجه کرده است. در حال حاضر قیمت تمام شده یک خط تلفن ثابت در کشور ۳۰ میلیون ریال است که به مشترکان با قیمت حدود ۲ میلیون ریال فروخته میشود. همچنین برای نگهداری یک خط ثابت بدون در نظر گرفتن فعال یا غیرفعال بودن آن حدود ۲۱۰ هزار ریال هزینه میشود، در حالی که از مشترکان به ازای هر خط فقط ۵۸ هزار ریال دریافت میشود. این اختلاف ۱۷۰ هزار ریالی نشان میدهد سالانه چه زیان هنگفتی به شرکت مخابرات ایران تحمیل میشود.
وی افزود: درخواست ما از وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز سازمان تنظیم مقررات آن است که یک تعرفه عدالت محور را در نظر بگیرند.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون هزینه تمام شده برای رانژهکشی هر خط ثابت یک میلیون ریال است و شرکتهای FCP 140 هزار ریال از مشترکان خود دریافت میکنند. سال گذشته فقط از محل رانژهکشی حدود ۲ هزار میلیارد ریال زیان دیدیم.
بیدخام تاکید کرد: ما موظف هستیم طبق قانون زیرساخت مورد نیاز اپراتورها را تامین کنیم ولی اگر دولت طبق قانون هزینهای به شرکت مخابرات تحمیل کرد باید آن را پرداخت کند که تا امروز مبلغی پرداخت نشده است. در این خصوص مکاتبات و تعاملات زیادی با وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات داشتیم که هنوز نتیجه بخش نبوده است. از آنجایی که مخابرات رکن اساسی کشور محسوب میشود، ضروری است با جدیت از آن حمایت شود زیرا در غیر این صورت همه ذینفعان اعم از کارکنان، کارگران، بازنشستگان، تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و در نهایت جامعه آسیب میبینند.
این مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه از ۴سال قبل شرکتهای استانی به مناطق مخابراتی تغییر وضعیت دادند گفت: این اتفاق خیلی به ما کمک کرد تا بتوانیم سیاستگذاریهای واحدی برای مدیریت بهتر ارتباطات و کاهش هزینهها اتخاذ کنیم.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به فعالیت شبکه ملی اطلاعات و تامین زیرساختهای آن گفت: اگر بنا باشد مخابرات توسعه پیدا نکند به طور حتم تمام سرویسها از جمله شبکه ملی اطلاعات دچار آسیب میشود و ما را از بازار رقابتی مخابرات دنیا عقب میاندازد.
* ضریب نفوذ اینترنت ADSL در کشور
بیدخام در ادامه به ضریب نفوذ اینترنت ثابت ADSL در کشور اشاره کرد و به خبرنگار ویناپرس گفت: ضریب نفوذ ADSL با توجه به وجود ۳۵ میلیون تلفن ثابت منصوبه و ۲۷ میلیون تلفن در حال کار حدود ۱۹ درصد است. بسیاری از مشترکان روی تمام خطوط، اینترنت ثابت ندارند و از طرفی خیلیها از تلفن و اینترنت همراه استفاده میکنند در نتیجه ضریب نفوذ در این بخش متفاوت است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری شرکت مخابرات در همه مناطق کشور خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکتهای FCP تمایلی به سرمایه گذاری در مراکز کم ظرفیت نداشته و فقط در مراکز پرظرفیت سرمایهگذاری میکنند در حالی که ما به صورت یکپارچه در کل کشور مشغول سرویس دهی هستیم.
این مقام مسئول، علت تاخیر در ارائه برخی سرویسهای مخابراتی را ناشی از عدم تناسب تعرفه موجود با قیمت تمام شده آن سرویس دانست و اظهار داشت: هزینه تمام شده برای تغییر مکان یک خط تلفن ثابت ۲ میلیون ریال است که از مشترک حداکثر ۱۵۰ هزار ریال دریافت میشود. از سوی دیگر به سبب پایین بودن تعرفه مکالمات داخلی هزینه قابل پرداخت برخی مشترکان به عدد ۵۰ و ۶۰ هزار ریال میرسد، در نتیجه اقدامی برای پرداخت قبوض صورت نمیگیرد؛ این مساله به تنهایی لاوصولیهای مخابرات ایران را بالا برده است.
* سرنوشت خطوط غیرفعال تلفن ثابت
بیدخام با اشاره به جمعآوری خطوط غیرفعال تلفن ثابت تصریح کرد: شماره تلفن جزء سرمایههای ملی کشور است و طبق قانون، شرکت مخابرات میتواند خطوط غیرفعال را پس از یکسال جمع آوری کند ولی طبق مصوبه ۲۰۷، رگولاتوری به ما میگوید برای این کار باید اخطار تخلیه به صورت کتبی به اطلاع مشترک برسد. این کار به هیچ عنوان توجیه ندارد زیرا با وجود ابزارهای نوین ارتباطی مانند پیامک، پست الکترونیک و درگاههای آنلاین مکاتبات کتبی و پستی منسوخ شده است و هزینه هنگفتی به مخابرات تحمیل میکند. ولی رگولاتوری این دیدگاه را قبول ندارد و در صورت عدم اطلاعرسانی کتبی و تخلیه تلفن، ما را جریمه میکند. از اینرو بازنگری و اصلاح قوانین امری ضروری است.
* آینده تلفنهای همگانی کشور
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ویناپرس در خصوص وضعیت تلفنهای همگانی کشور گفت: هم اکنون حدود ۹۳ هزار دستگاه تلفن همگانی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار دستگاه GSM و مابقی کابلی هستند. نگهداری تلفنهای همگانی در شرایطی که اینترنت توسعه یافته و همه افراد حداقل یک سیم کارت دائمی یا اعتیاری دارند به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست و هزینههای هنگفتی به شرکت مخابرات تحمیل میکند.
به گفته بیدخام در بخش تلفن همگانی توسعه نداریم و براساس مسئولیتهای اجتماعی خود دستگاههای موجود را حفظ میکنیم.
وی خاطر نشان کرد: به شهرداری پیشنهاد دادیم با تعامل متقابل از این فضا که میتواند کارکردهای تبلیغاتی و تاریخچهای داشته باشد استفاده کنیم و حتی نمونههای تبلیغاتی را در چند استان از جمله در شهر تهران اجرا کردیم ولی تاکنون استقبال خاصی بعمل نیامده است. شرکت مخابرات از محل کارکرد تلفنهای همگانی درآمدی ندارد و در حال حاضر از این وسیله ارتباطی در پادگانها، ندامتگاهها و دانشگاهها یا به منظور برقرار تماسهای اضطراری در جادهها استفاده میشود.
* تامین زیرساخت ارتباطی برای انتخابات ۱۴۰۰
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در خاتمه به تدابیر این شرکت در یکماه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: مانند دورههای انتخاباتی گذشته تمام زیرساختهای ارتباطی مورد نیاز اعم از ثابت، همراه و دیتا را برای همه نقاط دور و نزدیک کشور فراهم خواهیم کرد. همچنین با رعایت مقررات این آمادگی را داریم امکانات مطلوب ارتباطی را به هر میزان که لازم باشد در اختیار وزارت کشور، کاندیداها و ستادهای انتخاباتی قرار دهیم.
نویسنده: محمد جواد نعمتی
انتهای پیام
علی رحمانفرد
تاریخ : 27 - اردیبهشت - 1400
باسلام تشکر می کنم گزارش بسیار جالب و کاربردی بود.
عالی
سلگی
تاریخ : 27 - اردیبهشت - 1400
عجب پس ضرر و زیان هم داشته مخابرات
تمام انهاایی که در ایام کرونا ورشکسته و بیکار و بی پول هم شدند باز یه گوشی و اینترنت تو دستشون هست.
اگر مخابرات زیان داشته تازه مثل باقی افراد شده. هرکسی به نوعی ضرر کرده.
عاطفه
تاریخ : 27 - اردیبهشت - 1400
من از اینترنت مخابرات خیلی راضیم. شرکتهایی مثل آسیاتک سرویسهای خودشونو خیلی گرون کردند و دارن یه جورایی از مردم دزدی میکنن لطفا پیام منو منتشر کنید ممنون