افزایش دمای هوا طی سالهای اخیر روند تولید و مصرف آب را بالا برده و بیم آن می‌رود با تداوم این وضعیت تنش آبی شدیدی به منابع سطحی و زیرزمینی کشور وارد شود که نتیجه آن خشکسالی و فرونشست‌های زمین است.

ویناپرس – افزایش دمای هوا طی سالهای اخیر روند تولید و مصرف آب را بالا برده و بیم آن می‌رود با تداوم این وضعیت تنش آبی شدیدی به منابع سطحی و زیرزمینی کشور وارد شود که نتیجه آن خشکسالی و فرونشست‌های زمین است.

کاهش بارندگی‌ها در سال آبی ۹۹ و تداوم آن در بهار ۱۴۰۰ نگرانی از تحلیل منابع آبی و پیامدهای آن را دوچندان کرد؛ مسئولان وزارت نیرو و سازمان هواشناسی کشور می‌گویند این شرایط حداقل تا پنج سال آینده با افت و خیزهایی ادامه دارد.

استفاده بی‌رویه از آب توسط مشترکان کشاورزی، صنعتی و خانگی و نیز فرسودگی برخی زیرساخت‌ها موجب شده است آهنگ مصرف آب در ایران حداقل دو برابر استانداردهای جهانی باشد. باید توجه داشت ما انسان‌ها تنها مصرف کنندگان آب بر روی کره زمین نیستیم بلکه گیاهان، پرندگان، جانوران و تمام اکوسیستم‌های طبیعی سیاره به آب احتیاج دارند و باید سهم آنها از این عنصر حیات بخش در نظر گرفته شود.

طی سالهای اخیر استان البرز و زیست بوم آن به سبب قرار گرفتن در منطقه نیمه خشک کشور تنش‌های آبی مختلفی را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد بدون توجه به روند افزایشی مهاجرت به این استان تا چند سال آینده سایه بحران کم آبی بیش از هر زمان دیگری احساس شود.

مسئولان آبفای البرز می‌گویند نگرانی از کم آبی به ویژه با افت ۵۰ درصدی بارش‌ها و کاهش ۳۰ درصدی ذخایر سدها و سفره‌های زیرزمینی جدی‌تر از هر زمان دیگری این استان پرجمعیت را تهدید می‌کند و از این نظر همه دستگاه‌های اجرایی، فعالان بخش کشاورزی و صنعتی و به خصوص شهروندان باید مصرف بهینه آب را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.  

البته بر کسی پوشیده نیست که تداوم پاندمی کرونا و تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی از جمله شست‌و‌شوی منظم دست‌ها سبب شد شتاب مصرف آب در کشور و از جمله استان البرز سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد بالا برود. از طرفی فعالیت مزارع غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال و نیز راه‌اندازی دستگاههای برودتی بار مضاعفی به نیروگاههای برق که وابستگی شدیدی به منابع آبی دارند وارد آورد که قطعی برق ملموس‌ترین پیامد آن بود.

باید توجه داشت مسئله تنش آبی که امسال با چهره متفاوتی ظاهر شده است برای سالیان متمادی ادامه خواهد داشت؛ نسخه علاج بخش عبور از این بحران تلاش برای افزایش تاب آوری، همکاری مسئولانه همه بخش‌ها، اصلاح نگرش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی در خصوص اجرای طرح‌های صنعتی و زیربنایی، توزیع متوازن جمعیت در شهرهای بزرگ استان، به کارگیری فناوری‌های جدید در مسیر تولید، انتقال و مصرف آب و همچنین توجه ویژه به سهم آیندگان از این نعمت حیات بخش است.

تردیدی وجود ندارد که با همت جمعی عبور از بحران کم آبی و مقابله با پدیده‌ی شوم خشکسالی امکان‌پذیر است. کافیست با دگراندیشی، امید به آینده و مدیریت هوشمندانه منابع آبی برای حفظ و صیانت از این گوهر مانا تلاش کنیم.

نویسنده: محمد جواد نعمتی

انتهای پیام