بزرگترین قطب وارداتی و صادراتی ریلی مرکز کشور ‌با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن افتتاح ‌شد.

ویناپرس – بزرگترین قطب وارداتی و صادراتی ریلی مرکز کشور ‌با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن افتتاح ‌شد.

به گزارش پایگاه خبری ویناپرس، فاز اول بندر خشک ریلی تهران با وسعت حدود ۵۵ هکتار در مرکز تقاطع کریدورهای بین المللی و ریلی شرق ـ غرب و شمال ـ  جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران و مجاورت شهرستان اسلامشهر قرار دارد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای رسالت خود در توسعه حمل و نقل ریلی و ایجاد مراکز لجستیک با سرعت بخشی به پروژه احداث بندر خشک ریلی تهران (به ویژه از اسفند سال ۱۴۰۰)؛ در فاز اول و در پروژه پیش رو با سرمایه گذاری معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، اقدام به احداث بزرگترین قطب و محوطه کانتینری درون سرزمینی کشور، فراهم سازی کلیه شرایط مورد نیاز از جمله ساختمان گمرک، ساختمان مدیریت ریلی و محوطه تخلیه و بارگیری ورق های فولادی ایران خودرو کرده است.

کاهش زمان ترخیص کالاهای وارداتی، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان رسوب کالا در گمرک، انجام تشریفات کالاهای صادراتی در مجاورت پایتخت، اشتغالزایی و رونق تولید، از جمله مزایای این طرح راهبردی است.

بندر خشک آپرین به عنوان نخستین بندر خشک کشور و بزرگترین بندر خشک ریلی خاورمیانه از اسفند ماه سال ۱۳۹۹ توسط سرمایه‌گذاری مشترک دولتی و بخش خصوصی وارد فاز اجرا شد و در دهه فجر سال جاری نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

این بندر در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران(اسلامشهر) در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است.

بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یک هزار واگن در روز را دارد و در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راه‌اندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید.افتتاح این پروژه منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران خواهد شد.

با تکمیل این بندر،‌ دسترسی صنایع و مراکز تولیدی منطقه به کالاها و مواد اولیه مورد نیاز ارتقا می‌یابد. همچنین این پروژه مشاغل مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای شهرستان اسلامشهر ایجاد خواهد کرد.برآورد مالی انجام شده برای این پروژه در سال ۱۳۹۵ معادل ۸۷۴ هزار و ۶۱۸ میلیون ریال بوده است.

سیدمیعاد صالحی، مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران معتقد است با این کار گام بلندی برای افزایش جذابیت در حوزه صادرات و واردات ریلی برداشته خواهد شد.

استقرار گمرک در بندر خشک آپرین به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی از دیگر اقدامات مهم برای این پروژه بود که توسط مدیر عامل شرکت راه‌آهن اعلام شده بود.

صالحی با اشاره به بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویت ‌بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی بویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار، می‌گوید، افتتاح بندر خشک ریلی آپرین موجب ثبت رکوردهای دیگری در حمل و نقل باری ریلی خواهد شد.

بندر خشک چیست و چه کاربردی دارد؟

بندر خشک عموما به‌طور مستقیم توسط راه‌آهن به بندر دریایی متصل و مرکزی برای انتقال کالاها به مقاصد داخلی است. بندر خشک داخلی می‌تواند انتقال کالا بین کشتی‌ها و شبکه‌های بزرگ حمل و نقل داخلی را تسهیل کند و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد کند. در مقابل، صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می‌شود.

بندر خشک محلی برای ارائه خدمات لازم در جهت حمل ونقل است و هر نوع حمل ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی می‌تواند از آنجا برقرار شده و از طریق شیوه‌های مختلف حمل به بنادر و دریا متصل شود. امکان ذخیره ( انبار ) موقت یا دائمی محمولات و کالاها و نیز ارایه خدمات گمرکی و ارزش افزوده در این نوع بندر وجود دارد و از این رو  بندر خشک نقش موثری در توسعه تجاری کشورها داشته و از اهمیت بالای بین‌المللی برخوردار است و به عبارتی می‌توان بندر خشک را مکانی امن برای کنترل، انبار داری، بازرسی و گمرک در تجارت بین الملل دانست.

بنادر خشک دارای مزایای بسیاری در اقتصاد و محیط زیست کشور بوده و در کاهش هزینه لجستیک نیز ایفای نقش می‌کند.با توجه به موقعیت قرار گیری و خدماتی که در بنادر خشک ارائه می‌شود، این بنادر به ۳ دسته بنادر خشک دور از ساحل، با فاصله متوسط از ساحل و نزدیک به ساحل تقسیم می‌‎شوند.

انتهای پیام