آینده پژوهی در آموزش عالی از مفاهم مهم و استراتژیک کشور است به این دلیل که مفهوم دانشگاه به همان معنایی که در جوامع مدرن وجود دارد دیگر تغییر کرده و اکنون در مسیر جدیدی قرار گرفته است.

وینا پرس – آینده پژوهی در آموزش عالی از مفاهم مهم و استراتژیک کشور است به این دلیل که مفهوم دانشگاه به همان معنایی که در جوامع مدرن وجود دارد دیگر تغییر کرده و اکنون در مسیر جدیدی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وینا پرس، دکتر محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره، در نشست خبری دومین همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار با بیان این مطلب گفت: نگاه ما به آموزش‌های کلاسیک دانشگاهی مثل هنر و رسانه همواره با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. این چالش‌ها خاص کشور ما نیست بلکه در همه کشورها این مساله وجود دارد. چالش دیگر ما نگاه تمدنی به خودمان است تا همه کارها متناسب با ادبیات بومی و زیست بوم ایرانی- اسلامی کشور دنبال شود.

رئیس دانشگاه سوره، با اشاره به تجربه برگزاری همایش اول آینده پژوهی که در آذر ۱۴۰۰ برگزار شده بود اظهار داشت: در همایش اول موفق شدیم جمع توانمندی از نخبگان، صاحب نظران و کارشناسان را در حوزه آینده پژوهی شناسایی کنیم و از مقالات ایشان کتابی را منتشر کردیم که اکنون در دسترس محققان قرار دارد.

ساعی با بیان اینکه در حال حاضر درک خوبی از آینده در دانشگاه سوره کسب شده است گفت: در دوسالی که از همایش اول می‌گذرد ادبیات ما بسیار متراکم و جدی‌تر شده است. هیچ تردیدی نیست که با ورود هوش مصنوعی، آموزش‌های موازی با دانشگاه، آموزش‌های کوتاه مدت و مجازی رویکردهای اساسی به دانشگاه‌ها نیز تغییر یافته است.

وی در ادامه با توضیح دلایل کندی رشد علمی کشور خاطرنشان کرد: ورود اساتید و دانشجویان نخبه به حوزه‌های کارآفرینی موجب شد توجه به علم خالص کند شود. این موضوع را می‌توان به عنوان یک آسیب در کنار همه فرصت‌های کارآفرینی دانشگاه‌ها بیان کرد. در همایش آینده پژوهی به دنبال این هستیم که جامعه علمی و دانشگاهی را به ریل پژوهش در آموزش عالی با هدف تحقق توسعه پایدار بازگردانیم.

دکتر زکیه سادات طباطبایی، معاون پژوهشی دانشگاه سوره نیز در ادامه این نشست به مشارکت ۲۱ مرکز علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی در جریان برگزاری دومین همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این همایش مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC را کسب کرده است. همچنین برای پیشبرد بهتر اهداف همایش امسال تصمیم گرفتیم دبیرانی از سه دانشکده هنر، فرهنگ و ارتباطات و معماری و شهرسازی داشته باشیم و پوشش دهی محورهای علمی را با آنان دنبال کنیم.

وی افزود: با کمک دبیران علمی ۱۵ پیش نشست طراحی و تدوین شده است که طبق برنامه تا قبل از همایش اصلی برگزار می‌شوند.

دکتر مهران هوشیار، دبیر دومین همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار در ادامه این نشست اظهار داشت: محورهای این همایش کلان هستند و از سطوح پایه تا منطقه‌ای و بین المللی را شامل می‌شود. تمامی این محورها با هدف ترسیم نقشه راه مطلوب برای آینده نظام آموزش عالی کشور در نظر گرفته شده است. این آینده زمانی محقق خواهد شد تا رابطه مطلوب میان جامعه، دانشگاه و صنعت شکل بگیرد.

او همچنین با بیان محورهای موضوعی این همایش گفت: کارآفرینی، کارآمدی، به روز رسانی و آموزش پایدار، آینده پژوهی و نظام‌های نوین آموزش عالی، احیاء هویت در نظام آموزش عالی و بومی سازی، راهبرد فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در آموزش، سناریو‌ نویسی، توسعه آموزش و آینده‌نگری و تحلیل ساختارهای علمی و اندیشه انتقادی در نظام آموزش عالی از جمله محورهای اصلی این همایش است. هدف ما این است که بتوانیم با کمک صاحب نظران به یک راهکاری اجرایی جامع در مدیریت و آینده پژوهی آموزش عالی کشور برسیم.

در ادامه این نشست خبری دکتر امیدعلی مسعودی دبیر علمی فرهنگ و ارتباطات، دکتر سمیه رمضان ماهی دبیر علمی هنر و دکتر امیر مسعود دباغ دبیر علمی معماری و شهرسازی به بیان محورهای تخصصی و پیش نشست‌های این همایش پرداختند.

گفتنی اینکه دومین همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار به میزبانی دانشگاه سوره، ۲۹ آذر سال جاری در تهران برگزار می شود.   

خبرنگار محمد جواد نعمتی

انتهای پیام