هر ایده‌ای به تنهایی خام و رویایی است. ایده‌ها وقتی اهمیت پیدا می‌کنند که تبدیل به محصول یا خدمتی کاربردی و تاثیرگذار شوند و به یک یا مجموعه‌ای از نیازها پاسخ دهند. اکوسیستم استارتاپی برای این پدید آمده تا ایده‌های ناب شکوفا و به رشد اقتصادی، اجتماعی و زیست انسان‌ها کمک کنند.

پایگاه خبری وینا پرس – هر ایده‌ای به تنهایی خام و رویایی است. ایده‌ها وقتی اهمیت پیدا می‌کنند که تبدیل به محصول یا خدمتی کاربردی و تاثیرگذار شوند و به یک یا مجموعه‌ای از نیازها پاسخ دهند. اکوسیستم استارتاپی برای این پدید آمده تا ایده‌های ناب شکوفا و به رشد اقتصادی، اجتماعی و زیست انسان‌ها کمک کنند. استارتاپ آدراتک به همین بهانه ایجاد شده و قرار است با هدف بررسی و کشف ظرفیت‌های تازه در محیط اکوسیستم ایران نقش آفرینی کند. در این خصوص با «احسان عظیم نیا» هم بنیان‌گذار آدراتک گفت و گو کردیم.

آدراتک چه زمانی و با چه ماموریتی متولد شد؟

ایده اولیه شکل گیری آدراتک از سالها قبل با رویکرد تحقیق و توسعه بازار، تحلیل رقبا، بررسی محصولات، نیازها و کمبودهای حوزه استارتاپی مطرح شد. در اواخر سال ۱۴۰۱ این ایده را تکمیل کردیم و موفق شدیم با همکاری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، آن را پیاده سازی کنیم. هدف ما در آدراتک ارائه سرویسی گسترده متناسب با نیازها و آینده اکوسیستم استارتاپی ایران است.

پس قرار نیست مانند بسیاری از استارتاپ‌ها با یک محصول فیزیکی یا خدمات مصرفی طرف باشیم بلکه با خلق فرصت رو به رو هستیم؟

کاملاً درست است. به بیان دیگر آدراتک کاوشگری است که به اعماق کهکشان استارتاپ‌های ایرانی فرستاده می‌شود تا ماهیت، رویدادها، رویکردها و تجربیات آنها را کشف کند و تحلیل کاملی از آنها ارائه دهد. هدف ما از سفر به کهکشان اکوسیستم استارتاپی ایران مشاهده آینده، برنامه‌ها و استراتژی‌های مجموعه‌های بزرگ و موفق برای خلق فرصت‌های جدید برای شکل‌گیری و حمایت از استارتاپ‌های کوچکتر است.

این هدف چگونه قابل دستیابی است؟

پایه‌های اصلی استارتاپ آدراتک برگزاری رویدادهای مختلف و متناسب با نیاز اکوسیستم است که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد.

آدراتک اینسایت پلاس پلاس: این رویداد به شکل ماهیانه برگزار می‌شود و در آن تیم‌های متخصص در زمینه‌های مارکتینگ، کامرشیال و غیره حضور دارند. هدف این است که استارتاپ‌های بزرگ درباره استراتژی و فرآیندهای موفقیت خود صحبت کنند و بگویند چگونه رشد کردند.

آدراتک اینسایت: این رویداد با حضور شرکت‌ها و بازیگران مهم اکوسیستم برگزار می‌شود و مدیران درباره فرآیند رشد استارتاپ‌های خود و برنامه‌هایی که دارند صحبت می‌کنند. این رویداد فرصت خوبی است تا افراد با لایه‌های مدیریتی و هم‌ بنیانگذاران اکوسیستم استارتاپی ایران آشنا شوند.

آدراتک فیوچر: این رویداد در حقیقت یک برنامه فصلی متنوع و اثرگذار در زمینه‌هایی مانند تکنولوژی هوش مصنوعی، بلاکچین، هک و امنیت و غیره است که با حضور متخصصان و افراد صاحب نظر برگزار می‌شود. قرار است در این رویداد از آینده و فرصت‌های پیش روی صنعت تکنولوژی بگوییم و اطلاعات زیادی را با علاقه‌مندان به اشتراک بگذاریم.

آدراتک سامیت: این رویداد دوبار در سال (هر ششماه یکبار) برگزار می‌شود و در آن همه رویدادهای اکوسیستم مورد تجزیه، تحلیل و بررسی دقیق قرار می‌گیرد. در حقیقت با حضور در این رویداد مسایلی مانند رشد شرکت‌ها، میزان سرمایه‌گذاری، تعداد شرکت‌هایی که از اکوسیستم خارج شدند، پیشرفت‌های اکوسیستم و به طور کلی همه نقاط قوت و ضعف استارتاپ‌های ایرانی در فضایی شفاف و رقابتی بیان می‌شود.

البته برنامه‌ها و رویدادهای دیگری هم داریم که در فرصت‌های بعدی اطلاع رسانی خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که افراد علاقه‌مند و صاحب ایده مسیر درست را پیدا کنند، از تجربیات موفق الهام بگیرند و در نهایت بتوانند هم بنیانگذار، شریک یا عضو یک تیم استارتاپی شوند.

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که استارتاپ آدراتک قرار است با برگزاری چنین رویدادهایی به عنوان تسهیل‌گر به نیازها و دغدغه‌های اکوسیستم پاسخ دهد؟

فعالیت ما در برگزاری رویداد خلاصه نمی‌شود. ما سه ماموریت اصلی داریم که شامل تاثیر بر رشد اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی با هدف ایجاد فرصت‌های جدید و تقویت آنها، کاهش فاصله و شکاف بین دانشگاه‌ها با استارتاپ‌ها و در نهایت تجزیه و تحلیل عمیق اطلاعات و اخبار حوزه اکوسیستم استارتاپی در ایران و جهان همراه با صحت سنجی و منشاءیابی آنها است. به عقیده من برای کسب موفقیت باید در ابتدا اخبار و اطلاعات غیرموثق را بشناسیم و راجع به کلیت اکوسیستم شفاف سازی کنیم.

به بیان دیگر هدف ما توسعه روابط از طریق شبکه سازی و ایجاد رفاقت به منظور رشد هر چه بیشتر اکوسیستم استارتاپی ایران است.

آیا ایده مشابهی در ایران یا خارج از کشور وجود دارد؟

آنچه در ایران وجود دارد مجموعه‌هایی هستند که بیشتر روی شتابدهی، اخبار، رویدادها و به طور کلی حوزه تکنولوژی تمرکز دارند. خارج از کشور شرایط کاملاً متفاوت است. در حال حاضر مجموعه‌هایی در جهان وجود دارد که تمرکز اصلی آنها انتقال تجربه برای کمک به رشد استارتاپ‌ها در آسیا، اروپا و آمریکا است. به عنوان نمونه می‌توانم به مجموعه وب رازی ترکیه اشاره کنم که علاوه بر اکوسیستم این کشور فعالیت بسیار جدی و گسترده‌ای در کل ترکیه دارد و از پایه‌های اصلی استارتاپ‌های ترکیه محسوب می‌شود. دنکست وب در آمستردام هلند و تکرانچ در آمریکا و اروپا کارهای مشابهی انجام می‌دهند. عمده فعالیت‌ها در ایران بیشتر به شکل جزیره‌ای و غیر منسجم است.

تصور عموم این است که استارتاپ‌ها تکنولوژی محور هستند یعنی با فرمول‌های عجیب و غریب ریاضی، برنامه نویسی‌های پیچیده و به طور کلی فناوری‌های پیشرفته سر و کار دارند. آیا تکنولوژی تمام حقیقت صنعت استارتاپ است؟

از آنجایی که تقاضا برای استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی زیاد است و در حقیقت اکوسیستم با چنین رویکردی ایجاد شد عموم افراد تصور می‌کنند که باید حتماً از دروازه تکنولوژی وارد فضای استارتاپی شوند. به طور کلی استارتاپ شامل مجموعه‌ای از فرآیندهای تکرار پذیر، با رشد سریع و در ابتدا با حداقل نیروی انسانی و سرمایه است که به تدریج از عوامل گوناگون نیرو می‌گیرد و در نهایت مثل موشک به سوی موفق پرتاب می‌شود. این تعریف در مورد هر کسب و کار نوپا و استارتاپی فرقی نمی‌کند تکنولوژی محور باشد یا نباشد صادق است.

مزیت استارتاپ این است که مانند شرکت‌های صنعتی هزینه‌های متغیر ندارد بلکه برای شروع کار و ایجاد محصول عمدتاً هزینه‌ها ثابت است. از طرفی باید بدانیم استارتاپ در هر حوزه‌ای که باشد رشد سریع و یکپارچه‌ای خواهد داشت.

اصل بنیادی برای ایجاد استارتاپ چیست؟

مهم‌ترین اصل برای تشکیل هر استارتاپی یافتن پاسخ یا ارائه راه حل به یک یا چند نیاز جامعه است. تشکیل استارتاپ وقتی معنی دارد که بتوانیم نیازی را در جامعه کشف کنیم و پاسخ مناسبی برای آن داشته باشیم. این نقطه آغازین شکل‌گیری استارتاپ است.

بهتر است در چه سنی و با چه میزان سرمایه اولیه استارتاپ تاسیس کنیم؟

استارتاپ محدود به یک شرکت یا سرمایه مالی زیادی و سنی خاصی نیست. استارتاپ این آزادی عمل را دارد که افراد با هر سن و توان مالی وارد شوند و ایده‌های تاثیرگذار خود را شکوفا کنند. به عنوان نمونه مجموعه بزرگی در ترکیه با عنوان گتیر وجود دارد که رشد سریعی داشت و حتی در دوران پاندمی کرونا به رشد خود ادامه داد. هم بنیانگذار این شرکت استارتاپی در ۵۰ سالگی شروع به کار کرد و پس از راه اندازی «بی تاکسی» با «گتیر» وارد بازار آمریکا شد.

با وجود همه مسایل و مشکلاتی که وجود دارد آینده اکوسیستم استارتاپی ایران چگونه است؟

ایران، ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف اکوسیستم دارد ولی به خوبی از آنها استفاده نمی‌شود. این در حالی است که استارتاپ باعث رشد فناوری می‎شود و در بیشتر کشورها دولت‌ها و صنایع از آن حمایت می‌کنند. به عنوان نمونه انگلستان و استرالیا امتیازات خیلی خوبی برای رشد استارتاپ‌ها ارائه می دهند. این موارد در جذب سرمایه و پیشبرد اهداف اکوسیستم بسیار موثر است. فراموش نکنیم که در عصر حاضر انقلاب‌های بزرگ صنعتی را استارتاپ‌ها شکل دادند.

از جنابعالی برای حضور در این گفت و گو سپاسگزارم.

متقابلاً از شما و همکارانتان در رسانه ویناپرس قدردانی می‌کنم و امیدوارم مطالبی که بیان شد مورد توجه و استفاده فعالان و علاقمندان به اکوسیستم استارتاپی کشور قرار بگیرد.

خبرنگار: محمد جواد نعمتی

انتهای پیام