رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره بر اجرای دیپلماسی رسانه‌ای و تشکیل اتحادیه رسانه‌ای کشورهای مسلمان به‌عنوان ابزار قدرتمندی برای رساندن صدای مسلمین به‌ویژه مظلومان غزه به جهانیان تأکید کرد.

وینا پرس – رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره بر اجرای دیپلماسی رسانه‌ای و تشکیل اتحادیه رسانه‌ای کشورهای مسلمان به‌عنوان ابزار قدرتمندی برای رساندن صدای مسلمین به‌ویژه مظلومان غزه به جهانیان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وینا پرس، دکتر امیدعلی مسعودی بابیان اینکه صهیونیست‌ها تمام ابزارهای رسانه‌ای خود را برای زیر سؤال بردن مقاومت مردم فلسطین به میدان آورده‌اند اظهار داشت: صهیونیست‌ها در حوزه رسانه ابزارهای بسیار قوی‌تری نسبت به مسلمانان دارند. در همین ماجرای غزه باید مسئله را ابتدا از بعد ارتباطات سیاسی و سپس از منظر دیپلماسی رسانه‌ای ببینیم.

وی به عملیات مهم طوفان الاقصی حماس و درس‌هایی که باید از این واقعه بیاموزیم اشاره کرد و گفت: بعد از عملیات حماس ما در حوزه رسانه‌ای خوب عمل نکردیم و درنتیجه نیاز داریم به دیپلماسی رسانه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در همین ماجرای اخیر شبکه الجزیره نقش پررنگی در خبررسانی وقایع غزه داشت و به‌این‌علت اسرائیل غاصب دفاتر این شبکه را در سراسر فلسطین تعطیل کرد تا صدای مظلومیت غزه به گوش دنیا نرسد. درسی که از این حوادث باید بگیریم این است که امت اسلامی یک بازوی رسانه‌ای قوی می‌خواهد تا صدای مظلومیت مسلمانان به گوش جهانیان برسد.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره با اشاره به اینکه قدرت رسانه‌ای جهان امروز در اختیار لابی‌های صهیونیستی است اظهار داشت: خود آمریکایی‌ها در کتاب‌هایی مانند «چه کسانی مالک رسانه‌ها هستند» لیست بلندبالایی از شرکت‌های یهودی ارائه دادند که پشت رسانه‌های جهان ایستادند؛ به‌بیان‌دیگر ۹۰ درصد رسانه‌های تأثیرگذار دنیا در اختیار یهودی‌ها است و عمده این‌ها درواقع صهیونیست هستند. بن باگدیکیان در کتاب «انحصار نوین رسانه‌ای» به‌صراحت اشاره می‌کند که یک‌زمانی ۱۵ شرکت مهم رسانه‌ای در دنیا وجود داشت ولی بعد از ۱۰ سال فقط ۵ شرکت فراملیتی حاکم بر رسانه‌ها باقی ماند و این‌ها هستند که دیپلماسی رسانه‌ای جهان را به دست گرفتند.

دکتر امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره

سنگ‌اندازی آمریکا جلوی پای اتحادیه رادیویی و تلویزیونی کشورهای منطقه

دکتر مسعودی خاطرنشان کرد: شبکه کابلی پرس تی وی جمهوری اسلامی ایران در لندن موفق بود ولی متأسفانه به دلیل طرح مسائل بی‌پایه و اساس که هیچ ربطی هم به این شبکه نداشت آفکام و دادگاه لندن دستور به تحریم و توقف فعالیت این شبکه صادر کرد درحالی‌که این شبکه رو به رشد بود و مخاطبان زیادی داشت.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره در ادامه به بیان اقداماتی که در سال‌های گذشته برای تأسیس اتحادیه رادیوتلویزیونی کشورهای اسلامی انجام‌شده است اشاره کرد و گفت: یک روز در دوره ریاست آقای لاریجانی در سازمان صداوسیما موضوع تشکیل اتحادیه رادیویی و تلویزیونی مطرح شد. شب همان روز جرج بوش آمد و ایران، عراق و کره شمالی را محور شرارت خواند و همه معادلات به هم خورد. در سراسر جهان چند میلیارد مسلمان داریم و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تشکیل اتحادیه رسانه‌ای کشورهای اسلامی هستیم.

مسعودی تأکید کرد: همه کشورهای اسلامی به‌ویژه در منطقه باید به وحدت برسند تا خبرگزاری اسلامی و مرجع تشکیل شود و مجبور نباشیم اتفاقات و اخبار مصر یا هر کشور اسلامی دیگر را از رویترز یا سی.ان.ان دریافت کنیم یا اینترنشنال مجالی برای پوشش اخبار ایران پیدا کند. اگر در زمینه مسائل و سیاست بین‌الملل در حال رایزنی و گفت‌و‌گو هستیم باید در رابطه با مسائل و دیپلماسی رسانه‌ای هم قوی وارد میدان شویم و مذاکره و سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم حرف خود را به جهانیان برسانیم. متأسفانه سنگ‌اندازی و اختلاف‌افکنی آمریکایی‌ها باعث دو پاره شدن جهان اسلامی‌شده است و همان‌ها هستند که وقتی با عربستان یا عراق در حال مذاکره هستیم بحران‌آفرینی می‌کنند.

لزوم جریان سازی نشریات بین‌المللی ایران در جهان

این استاد علوم ارتباطات تصریح کرد: تلاش برای رساندن صدای مظلومیت مسلمانان فقط برای غزه نیست بلکه برای حوثی‌های یمن و مردم مسلمان افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، چین، اروپا و اقصی نقاط جهان است. ما امروز از اتفاقاتی که پیرامون کشورهای مسلمان‌نشین و اسلامی مثل افغانستان می‌گذرد بی‌خبر هستیم و جهان نیز بی‌خبر است. باید خط ارتباطی خود را به‌ویژه با اروپا، اقیانوسیه و آمریکا تقویت کنیم.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تأثیر نشریات بین‌المللی کشورمان اشاره کرد و گفت: ما قبل از انقلاب نشریاتی مانند کیهان اینترنشنال، العربی موسسه کیهان، الاخاء موسسه اطلاعات و الوفاق موسسه ایران داشتیم که در جهان عرب در حد روزنامه الاهرام محمد هیکل جریان ساز بودند و هستند ولی نباید فقط در سفارتخانه‌ها توزیع شوند بلکه باید با تیراژ خوب در کل دنیا پخش شوند.

وی بر اهمیت نقش رسانه‌های برخط در انعکاس پیام مظلومیت، مقاومت و بیداری جهان اسلام تأکید کرد و اظهار داشت: خبرگزاری‌ها و به‌طورکلی رسانه‌های برخط در این دوران بسیار تأثیرگذار و جریان ساز هستند ولی متأسفانه نه رسانه‌های داخلی را تقویت کردیم و نه به آن‌ها پروبال دادیم که حداقل بتوانند در منطقه تأثیرات مطلوبی ایجاد کنند. در این بخش نیاز جدی به قانون جامع رسانه‌ای داریم و از سوی دیگر دولت می‌بایست از رسانه‌ها با سیاست‌گذاری و اقدامات دیگر حمایت کند زیرا ما علاوه بر موشک نقطه‌زن، رسانه نقطه‌زن هم می‌خواهیم.

نقدی بر عملکرد رایزن‌های فرهنگی ایران

دکتر مسعودی نقش نمایندگان و رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: هرسال افراد بسیار ارزشمندی از دانشگاه سوره و دانشگاه‌های دیگر فارغ‌التحصیل می‌شوند. ما در همین دانشگاه خودمان رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی را داریم و افرادی را تربیت می‌کنیم که بروند و به‌عنوان کارشناسان زبده در مسئولیت‌های مختلف نقش‌آفرینی و رایزنی کنند. متأسفانه بخش‌های رایزنی فرهنگی ما فاقد افرادی است که کارشناس باشند، برنامه بدهند و کار فرهنگی کنند. در بسیاری از کشورها ایرانیان علاقه‌مند خیلی جلوتر از سفارتخانه‌ها و دستگاه دیپلماسی حرکت می‌کنند.

وی با تأکید بر تقویت قوای فرهنگی و رسانه‌ای همسو با قوای نظامی کشور تصریح کرد: جهان امروز از ما می‌خواهد وحدت نظر داشته باشیم و با نگاه تخصصی کارکنیم. اگر در یک مقطعی دچار بحران می‌شویم و احساس تنهایی می‌کنیم دلیل آن خود ما هستیم. همان‌طور که قوای نظامی کشور در حال تقویت است باید قوای رسانه‌ای هم تقویت شود.

اهمیت تظاهرات مردم لندن و پاریس در انعکاس صدای غزه

این استاد علوم ارتباطات خاطرنشان کرد: جنگ امروز و اولین خاک‌ریز رسانه است، اگر در این خاک‌ریز ببازیم پیروزی‌های ما را شکست جلوه می‌دهند و ما شکست می‌خوریم. در همین حوادث غزه هزاران نفر از این مردم مظلوم و بی‌دفاع کشته و زخمی و آواره شدند ولی کمتر کسی صدای آن‌ها را شنید. تنها کسانی که توانستند در این شرایط این دیپلماسی را جلو ببرند همان مردمی بودند که در لندن، پاریس، نیویورک و نقاط دیگر جهان تظاهرات کردند. این‌ها خیلی مهم است. سهم ما در دیپلماسی عمومی خیلی کم بود. البته در بعضی کشورهای حوزه مقاومت رسانه‌ها و رایزن‌های ما خوب کارکردند ولی این کافی نیست. باید در کشورهای آفریقایی، اروپایی و اقیانوسیه به‌اندازه کشورهای حوزه مقاومت کار می‌کردیم.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره خطاب به مدیران، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صداوسیما گفت: بخش احساسی حمایت از مظلوم، بخش خیلی مهمی است ولی کافی نیست و نباید احساسی با مسائل برخورد کنیم. بیاییم ببینیم در چند روزی که از فاجعه غزه می‌گذرد کدام رسانه به حوزه حقوق و روابط بین‌الملل ورود کرد تا ببیند چرا اسرائیل حقوق بشر را به‌طور کامل نقض و به ساختمان‌های مسکونی، درمانی و اماکن غیرنظامی حمله و آن‌ها را بمباران کرد؟ چرا مصر سکوت اختیار کرد و گذرگاه رفح را برای کمک به مظلومان و آوارگان فلسطینی باز نکرد؟ چرا سازمان ملل در چنین مواقعی سکوت می‌کند؟ مسئله فقط محکوم کردن نیست بلکه سازمان ملل نباید اجازه دهد آمریکا با همه اختلافاتی که با روسیه دارد طرح آتش‌بس و برنامه‌های بشردوستانه را به‌سادگی وتو کند. در چنین رخدادهایی مهم نجات جان انسان ها است و اگر آمریکا امروز از اهرم وتو استفاده می‌کند در آینده نیز ماجرای مشابهی برای خودش تکرار می‌شود.

دکتر مسعودی با اشاره به تظاهرات مردم در سرزمین‌های اشغالی تأکید کرد: اینجا جنگ با رژیم صهیونیستی است و دیدید که در اورشلیم و تل‌آویو مردم علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند. نباید این‌ها را دست‌کم بگیریم زیرا یهودیان زیادی منتقد و مخالف سیاست‌های صهیونیسم و اسرائیل هستند؛ مشکل ما با یهودی‌ها نیست مشکل ما با صهیونیست‌ها است.

تکرار چهره‌های سیاسی به‌جای دعوت از کارشناسان متخصص

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، با نقد عملکرد رسانه‌ها در استفاده و دعوت از کارشناسان متخصص گفت: متأسفانه روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ما در این شرایط کمتر به کارشناسان، استادان زبده و افراد متخصص دانشگاهی رجوع کرده و از آن‌ها مصاحبه یا دعوت نمی‌شود. وقتی این روزها روزنامه‌ها را ورق می‌زنیم فقط چهره‌های سیاسی و اغلب تکراری می‌بینیم. باید در همه حوزه‌ها ازجمله مسائل مربوط به هلال‌احمر، صلیب سرخ و امداد جهانی گرفته تا مسائل مربوط به بهداشت و درمان و غیره از کارشناسان متخصصی که در کشور حضور دارند استفاده کنیم و از آن‌ها توضیح بخواهیم. این شرایط در حوزه حقوق بشر اسلامی و سواد رسانه‌ای هم به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به نقش و اهمیت روابط عمومی‌ها در شرایط کنونی جهان اظهار داشت: دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای خاک‌ریز اول ماست. بنابراین باید بتوانیم در حوزه ارتباطات و رسانه خوب پیش برویم تا امکان موفقیت در مذاکرات را داشته باشیم. اگر علیه رسانه‌های ما هجمه کنند و ایده‌های ما را با بمباران فروبریزند دست ما در مذاکرات هم‌بسته می‌شود. در این خصوص باید روزنامه‌نگاری مدافعه‌گر و حمایت‌گر را ترویج دهیم و برای روزنامه‌نگاری تحقیقی که متکی بر آمار و ارقام و دلایل است اهمیت ویژه قائل شویم زیرا آن‌ها هستند که می‌توانند افکار عمومی را قانع کنند.

برگزاری دو نشست با موضوع جنگ رسانه‌ای و تاب‌آوری غزه

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در پایان از برگزاری دو نشست تخصصی با موضوع جنگ رسانه‌ای، تاب‌آوری غزه و تحلیل رویکردهای اطلاع‌رسانی اخیر، در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نشست علمی اول روز سه‌شنبه ۲ آبان ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود. ما سعی کردیم در این نشست‌ها از استادان خوبی که در دانشگاه سوره، دانشگاه تهران، خبرگزاری ایرنا و بخش‌های دیگر داریم دعوت و به‌اتفاق آن‌ها وقایع این روزها و حقایق مربوط به حقوق بین‌الملل را بررسی کنیم. صهیونیسم‌ها ۳۰۰ سال قبل در نشستی که با تئودور هرتسل در بازل سوئیس داشتند اعلام کردند که می‌خواهند دنیا را با تسلط بر افکار عمومی و رسانه‌ها به چنگ بگیرند و از همان زمان روی این موضوع سرمایه‌گذاری کردند. امروز می‌بینیم وقتی جنگی اتفاق می‌افتد پاشنه آشیل ما رسانه می‌شود پس باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های جهان اسلام را تقویت کنیم.

خبرنگار: محمد جواد نعمتی

انتهای پیام