وینا پرس – استارتآپ ژیکال فعال در حوزه ارتودنسی دندان زیرمجموعه کارخانه نوآوری آمپر موفق به طراحی و تولید ارتودنسی های شفاف ایران ساخت همراه با وباپلیکیشن هوشمند برای پزشک و بیمار شد.
به گزارش پایگاه خبری وینا پرس به نقل از روابط عمومی کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر، «فاطمه محمدی»، بنیانگذار، «ابوالفضل ذاکری» و «حسین حبیب زادگان» از هم بنیانگذاران و اعضای تیم استارتآپ ژیکال، فعال در حوزه تولید الاینرهای شفاف هستند، که جایگزینی برای ارتودنسیهای براکت سنتی ساختهاند.
براساس این گزارش، در ارتوندنسی های ثابت قدیمی، بیمار باید هر ماه به پزشک مراجعه کند تا حرکات فک و دندان با سیمهای موجود، چک شود. ارتودنسیهای شفاف از لایههای مهندسی شدهای برای کنترل حرکات دندانهای بیمار، تشکیل شده است. پیش بینی میشود این روش ارتودنسی تا ۲۰۳۵ کاملا جایگزین ارتودنسی سیمی معمول شود.
در ارتودنسیهای شفاف بهدلیل شیتهای ویسکو الاستیک (لایههای کنترلکننده حرکت فک) بهکار رفته در آن، نیازی به مراجعه ماهانه و هفتگی بیمار به دندانپزشک نیست. ورقهای شفاف پلیمری به کمک پرینت سه بعدی تولید و مکانیزم اثرشان برخلاف ارتودنسی سنتی، به صورت آهسته و پیوسته طبق خواص ویسکو الاستیک ورق پلیمری حرکت دندانی انجام میشود.
اگر بخواهیم به خواص و مزیتهای این ارتودنسی های شفاف اشاره کنیم، استفاده از این ارتودنسیها، باعث کاهش تورم لثه، کاهش التهاب، کاهش درد و کاهش مراجعه مرتب به دندانپزشک میشود. یکی دیگر از مزیتهای این ارتودنسیهای شفاف کاهش طول درمان برای بیمار است.
استارتآپ ژیکال، قابلیت درمان از راه دور ارتودنسیها با نصب یک وباپلیکیشن برای دندانپزشک را فراهم کرده است. بر این اساس، درمان از راه دور یکی دیگر از ویژگیهای این محصول است که فقط با نصب یک وباپلیکیشن روی گوشی موبایل پزشک، تمام اطلاعات بیمار با مراجعه اول، ثبت الکترونیک میشود. در همین راستا برای بیمار هم کاربری ایجاد میشود و بیمار میتواند تمام فرآیند درمان و همچنین قالبگیری و ساخت ارتودنسیها را روی اپلیکیشن دنبال کند. به کمک این اپلیکیشن میتوان تعداد ویزیت توسط دندانپزشک را تا یک سوم کاهش داد.
فاطمه محمدی، هم بنیانگذار این سیستم پزشکی جدید در حوزه دندان، به تجاریسازی این محصول در کارخانه نوآوری آمپر اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۰ دندانپزشک بهصورت آزمایشی از این وباپلیکیشن و محصول جدید استفاده کردهاند؛ البته تولید انبوه نیاز به زمان بیشتری دارد.
محمدی درباره مزیتهای فناورانه این محصول، اطلاعات بیشتری ارائه داد و گفت: دو مزیت فناورانه در تولید این ارتودنسیهای شفاف، بهکار رفته است. براساس همان چیزی که در دنیا در تولید ارتودنسیهای شفاف یا «الاینر» بهکار میرود، دو فرآیند ازُتسازی و هوشمندسازی برای تولید این محصول بسیار تاثیرگذار است.
سازنده این محصول نوآورانه، به مخاطبین هدف ارتودنسیهای شفاف اشاره کرد و اظهار داشت: قشر جوان و نوجوان جامعه که زیبایی دندانها بهخصوص هنگام صحبتکردن یا سخنرانیکردن، برایشان مهم است، مخاطب اصلی ارتودنسیهای شفاف هستند.
نویسنده: لیلا چراغی
انتهای پیام
Wednesday, 11 September , 2024